Het Digital Growth Fund van de zakenbank J.P. Morgan heeft 450 miljoen euro
over voor een belang van tien procent in Twitter, zo bleek vorige week. Aan
de hand van die informatie wordt de microblogdienst Twitter gewaardeerd op
4,5 miljard dollar. In december werd de waarde van Twitter op basis van een
vorige investeringsronde nog op 3,7 miljard geschat.
Twitter moet dus wel een goudmijn zijn. Maar waar verdient het bedrijf
eigenlijk zijn geld mee? Nou, met advertenties. Nu nog maar een klein
beetje, maar straks gaat het los hoor. Dat denken in ieder geval de
investeerders. Waar hebben we dat eerder gehoord?
Twitter is niet het enige jonge internetbedrijf dat naar verwachting van
investeerders straks heel erg veel geld gaat verdienen met advertenties.
Hetzelfde geldt voor Groupon en Facebook. Er zijn dus kapers op de kust.
Advertentiemarkt
Waar komt al dat advertentiegeld vandaan? Vraag een willekeurige uitgever
naar de advertentiemarkt op internet en je krijgt een zuur en chagrijnig
gezicht. Omdat het aantal websites bijna oneindig is, daalt de prijs van
advertentieruimte op internet. Geld verdienen met een advertentiemodel op
internet is niet makkelijk, zal de uitgever je vertellen.
Google
Er is echter wel veel geld. Maar alleen als je de adverteerder iets extra’s
kan bieden. Een select publiek bijvoorbeeld, of liever nog, informatie over
wanneer iemand bezig is met een onderwerp dat te maken heeft met jouw
product of dienst.
Google haalt bijvoorbeeld veel geld op via Adwords, het advertentiemodel dat
allerlei informatie van de gebruiker - onder meer zoekwoorden die hij intikt
in Google - gebruikt om relevantie advertenties te tonen. Er is geen mooier
moment te bedenken om iemand en autoadvertentie te tonen, als hij een
autogerelateerde term in de Google zoekmachine in tikt.
Google heeft een heel groot deel van de advertentiemarkt op internet in
handen. In Nederland fluistert men in uitgeverskringen dat het ongeveer de
helft van de markt is. Of dat waar is, blijft een vraag, maar dát Google
verruit de grootste partij is op de advertentiemarkt is onomstreden. Waarom?
Google geeft de adverteerder de gelegenheid redelijk gericht te adverteren
en Adwords is ook geschikt voor kleinere bedrijven als marktetinginsturment.
Voor Facebook geldt eigenlijk hetzelfde, al verdient het in vergelijking met
Google nog niet bijster veel. Ook Facebook weet veel van de bezoeker en kan
dus veel gerichter adverteren. In de praktijk bijvoorbeeld vliegreizen tonen
aan mensen die berichtjes tikken over hun vakantie of reisplannen.
Twitter
Maar heeft Twitter ook dat beetje extra informatie waardoor het zich in het
lijstje potentiële winnaars kan voegen? The
Wall Street Journal vatte de mogelijkheden van Twitter samen. Twitter
biedt een drietal mogelijkheden om te adverteren.
1) Je kunt een 'Trend' kopen. Voor niet-twitteraars: een trend is een
onderwerp dat 'hot' is onder twitteraars, een onderwerp dus waar ze veel
over twitteren. Volgens The Wall Street Journal
heeft Twitter incidenteel dit soort 'promoted trends' verkocht voor 120
duizend euro voor 24 uur.
2) Maak een Twitteraccount aan voor je bedrijf (als je die al niet hebt), en
laat Twitter die account promoten onder twitteraars. Op Twitter.com wordt de
pagina dan getoond in het lijstje "Who to follow".
3) Koop een sponsored tweet. Dit is misschien wel de meest veelbelovende. Het
gaat namenlijk om een bericht dat inloopt in de lijst van twitterberichtjes.
Voor niet-twitteraars: een twitteraar volgt een bepaalt aantal mensen en
ontvangt alle berichten van de mensen die hij volgt, plus dus die
advertentie. Het aardige is dat die advertentie als het goed is in
overeenstemming is met iemands favoriete onderwerpen.
Het kopen van sponsored tweets schijnt volgens een uitgever in The Wall Street
Journal heel succesvol te kunnen zijn.
Omzet
Naar schatting zet Twitter dit jaar 150
miljoen dollar om. Dat is, gezien het feit dat Twitter pas vijf jaar
bestaat en pas sinds een jaar bezig is met geld verdienen niet slecht.
Om de waardering van 4,5 miljard dollar te rechtvaardigen, moet dat echter wel
omhoog. Hoe? Twitter is bezig om net als Google het plaatsen van
advertenties door klanten te automatiseren. Zo zou het, net als Google, geld
kunnen verdienen aan het doen van heel erg veel op zichzelf kleine
transacties. En als Twitter, zoals ooit stond vermeldt in
gelekte stukken op Techcrunch, inderdaad in 2013 1 miljard gebruikers
heeft, dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat Twitter die 4,5 miljard
dollar waard is. Of niet.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl